I detta avsnitt redovisar du försäljning av marknadsnoterade värdepapper. De vanligaste typerna är
Om försäljningen inte är förtryckt på Inkomstdeklaration 1 ska du deklarera den i detta avsnitt.
Om försäljningen är förtryckt på Inkomstdeklaration 1, men felaktigt beräknad, kan du lägga in rätt belopp i K4-bilagan. Eftersom det inte är möjligt att ändra belopp i punkt 7.4 behöver du lämna en övrig upplysning via menyvalet "Ändra" om den justering du gjort.
Schablonmetoden kan du använda om du till exempel inte känner till omkostnadsbeloppet. Du har kanske ärvt aktierna, fått dem i gåva eller har inte kvar avräkningsnotan från köpet. Vid försäljning av marknadsnoterade aktier och marknadsnoterade aktieindexobligationer får du alltid använda ett omkostnadsbelopp som motsvarar 20 procent av försäljningspriset, efter avdrag för courtage. Det är schablonmetoden.
Om du klickar på länken "Schablonmetoden" fylls 20 procent av försäljningspriset automatiskt i som ditt omkostnadsbelopp för samtliga aktieförsäljningar för marknadsnoterade aktier. Observera att schablonmetoden inte beräknas på försäljningar som du lagt till själv. Då får du istället manuellt beräkna 20 procent av försäljningspriset och fylla i det som omkostnadsbelopp. Om du vill beräkna omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden för enstaka aktier, klickar du på miniräknaren. Du kan därefter ändra beloppet om du vill. Om du klickat på länken ”Schablonmetoden” eller på miniräknaren och schablonberäkning inte har gjorts för någon av dina försäljningar, kan det bero på att försäljningen avser andra aktietyper. Du kan alltid manuellt fylla i 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp.
Om du markerar rutan ser du vilken bank, fondkommissionär eller annan uppgiftslämnare som har skickat in dina uppgifter till Skatteverket. Om du klickar på en annan knapp, till exempel "Spara", försvinner visningen. Vill du se uppgifterna igen måste du markera kryssrutan på nytt.
Här visas namn på de värdepapper du sålt och ska redovisa i avsnittet "A. Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m.". Du kan inte ändra namnet på ett värdepapper som är förifyllt. Är uppgiften fel, använder du i stället "Ta bort". Läs också under rubriken "Ta bort" hur du flyttar en uppgift mellan olika avsnitt i K4-bilagan.
Om Skatteverket inte känner till namnet på ett sålt värdepapper står det "Okänt värdepapper". Du måste då fylla i värdepapperets namn innan du kan skicka in din deklaration.
Här visas hur många värdepapper du sålt av varje sort. Om uppgiften är fel eller saknas fyller du i rätt antal. Du kan bara fylla i heltal. Har du sålt en del av vissa värdepapper (fraktionsförsäljning), avrundar du till närmaste heltal.
Här visas den ersättning du fick när du sålde dina värdepapper. Med ersättning menas det mottagna beloppet efter avdrag för courtage.
Är uppgiften fel eller saknas fyller du i rätt ersättning. Avrunda ören nedåt till hela kronor. Längst ned i kolumnen visas summan av alla ersättningar du fått. Detta belopp använder Skatteverket för att stämma av att alla försäljningar är deklarerade.
I vissa fall får Skatteverket uppgifter om den beräknade vinsten eller förlusten på terminer. Uppgifterna kommer från din bank eller fondkommissionär eller någon annan uppgiftslämnare. Får Skatteverket sådana uppgifter står vinsten i kolumnen "Försäljningspris" och i kolumnen "Omkostnadsbelopp" står det "0". Är det en förlust står förlusten i kolumnen "Omkostnadsbelopp" och i kolumnen "Försäljningspris" står det "0".
Om uppgiftslämnaren beräknat vinsten eller förlusten fel använder du funktionerna "Ta bort" och "Lägg till värdepapper". Du kan inte använda "Beräkna".
För terminer kan du inte använda genomsnittsmetoden och därmed heller inte funktionen "Beräkna".
Omkostnadsbeloppet är det inköpspris du sammanlagt har betalat för till exempel dina aktier. Omkostnadsbeloppet kan påverkas av händelser i bolaget, till exempel nyemission, fondemission, split, utdelning av aktier och inlösen. Information om händelser för dina aktier finns i Aktiehistorik på Skatteverkets webbplats, www.skatteverket.se/aktiehistorik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Ditt inköpspris framgår av den avräkningsnota du fick av banken vid köpet. Även courtaget (avgiften till banken) ska räknas med. Det belopp du ska utgå ifrån när du beräknar ditt omkostnadsbelopp brukar normalt vara ”Att betala” på avräkningsnotan.
Omkostnadsbeloppet beräknas enligt genomsnittsmetoden eller schablonmetoden.
Här fyller du i ditt omkostnadsbelopp för sålda värdepapper. Inga uppgifter är förifyllda här. Du måste fylla i minst 0 kronor. Avrunda ören uppåt till hela kronor. Du kan fylla i ditt omkostnadsbelopp på tre olika sätt:
Om du köpt dina värdepapper vid ett och samma tillfälle hämtar du ditt omkostnadsbelopp från din inköpsnota.
Om du köpt värdepapper vid flera olika tillfällen, eller om de förändrats på grund av emissioner m.m., fyller du i det genomsnittliga omkostnadsbeloppet för de sålda värdepapperen. Har du beräknat ett genomsnittligt omkostnadsbelopp med hjälp av funktionen "Beräkna", kan du inte fylla i raden utan att först radera din genomsnittsberäkning. Läs mer under "Beräkna".
Vid försäljning av marknadsnoterade aktier får du alltid dra av ett omkostnadsbelopp som motsvarar 20 procent av ersättningen (schablonmetoden). Om du klickar på länken "Schablonmetoden" fylls 20 procent av ersättningen i som ditt omkostnadsbelopp för samtliga aktieförsäljningar. Observera att schablonmetoden inte beräknas på försäljningar som du lagt till själv. Då får du istället manuellt beräkna 20 procent av försäljningspriset och fylla i det som omkostnadsbelopp. Om du vill beräkna omkostnadsbeloppet enligt schablonmetoden för enstaka aktier, klickar du på miniräknaren. Du kan därefter ändra beloppet om du vill.
Längst ned i kolumnen visas summan av alla omkostnadsbelopp. Skatteverket använder summan för rimlighetskontroller.
Genomsnittsmetoden använder du för att beräkna omkostnadsbeloppet om du har köpt eller fått aktier vid flera tillfällen och sålt en del av dessa under 2023. Klicka på pilen för att räkna ut ditt genomsnittliga omkostnadsbelopp för de sålda värdepapperen. Använder du genomsnittsmetoden flyttas det beräknade omkostnadsbeloppet automatiskt över till rätt rad i kolumnen "Omkostnadsbelopp". Du behöver inte använda genomsnittsmetoden om du köpt alla aktier vid ett och samma tillfälle och sålt alla aktier under 2023. Du kan inte beräkna ett genomsnittligt omkostnadsbelopp om det saknas någon uppgift på raden. "Antal" måste vara större än 0.
innebär att ingen beräkning är gjord för den aktuella försäljningen.
innebär att en beräkning är gjord för den aktuella försäljningen.
Beloppen i kolumnen "Vinst" respektive "Förlust" räknas ut automatiskt genom att försäljningspriset minskas med det omkostnadsbelopp du fyllt i. Beloppen sist i kolumnerna är summan av alla vinster respektive alla förluster. Dessa belopp förs automatiskt över till bilagans översikt och därefter vidare till sammanställningen för Inkomstdeklaration 1.
"Ta bort"
Om en förifylld försäljning är fel, till exempel gäller en annan person, ska du inte deklarera den. Använd då knappen "Ta bort". Namnet på värdepapperet kommer att finnas kvar, men kolumnerna "Antal", "Försäljningspris" och "Omkostnadsbelopp" ändras till 0.
Gör så här om en förifylld försäljning är placerad i fel avsnitt i din K4-bilaga:
Med "Ta bort" kan du också ta bort rader som du själv har lagt till.
När du fyllt i dina uppgifter och sparat klickar du på "Tillbaka". Du kommer då tillbaka till bilagans översikt. Ditt resultat är nu överfört dit. Har du inte sparat dina ändringar innan du går tillbaka får du ett varningsmeddelande.
"Lägg till värdepapper"
Använd "Lägg till värdepapper" om du ska komplettera med sålda värdepapper som inte är förifyllda. Då visas en tom rad där du ska fylla i beteckning, antal, försäljningspris och omkostnadsbelopp.
Om en förifylld försäljning är placerad i fel avsnitt använder du "Ta bort". Därefter använder du "Lägg till värdepapper" i det korrekta avsnittet och fyller i samtliga uppgifter manuellt.
När du fyllt i saknade uppgifter på en eller flera rader kan du räkna ut vinsten eller förlusten för de ifyllda raderna genom att klicka på "Spara". Då sparas uppgifterna. När du har fyllt i alla dina uppgifter i avsnittet ”A. Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m.” och klickat på ”Spara” förs resultatet över till bilagans översikt. Om du inte klickar på "Spara" får du en fråga när du lämnar sidan.
Nästa gång du loggar in finns dina sparade uppgifter kvar och du kan fortsätta fylla i bilagan.
Om du har fler än 20 försäljningar i avsnittet "Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m." delas sidan in i flera sidor med 20 försäljningar på varje. Du navigerar mellan de olika sidorna med hjälp av följande flik
Den finns längst upp och längst ner på varje sida.
Fliken innehåller länkar till de olika sidorna. Du befinner dig på en sida som ryms inom intervall som är brunt och saknar understrykning. När en sida är helt färdigifylld visas en bock i rutan framför det aktuella sifferintervallet.
Ibland slår banker, fondhandlare och liknande ihop flera olika försäljningar på en och samma uppgift. I så fall måste du själv särredovisa försäljningarna. Första delen redovisade du när du flyttade de ihopslagna uppgifterna från listan "Värdepapper utan kategori".
Du ska nu fylla i rätt belopp. Gör så här:
Under denna rubrik ser du om det lagts till eller tagits bort uppgifter på sålda värdepapper sedan du sparade och skickade in din deklaration. Tänk på att du måste kontrollera och eventuellt rätta samtliga tillagda och borttagna uppgifter innan du sparar och loggar ut eller skickar in din deklaration.
Borttagna värdepapper
Borttagna värdepapper gäller inte längre. De kan finnas med i den bilaga "Försäljning av värdepapper" (K4) som du har sparat eller skickat in. Kontrollera om de ingår i "Summa vinst" respektive "Summa förlust". I så fall ska du ta bort dem. Det kan du göra på tre olika sätt:
Nya värdepapper
Nya värdepapper kan finnas med i den bilaga "Försäljning av värdepapper" (K4) som du har sparat eller skickat in. Kontrollera om de ingår i "Summa vinst" respektive "Summa förlust". Om de inte ingår ska du lägga till dem. Det kan du göra på två olika sätt:
Under denna rubrik ser du om det lagts till eller tagits bort uppgifter på sålda värdepapper utan kategori sedan du sparade och skickade in din deklaration. Tänk på att du måste kontrollera och eventuellt rätta samtliga tillagda och borttagna uppgifter innan du sparar och loggar ut eller skickar in din deklaration.
Borttagna värdepapper utan kategori
Borttagna värdepapper gäller inte längre. De kan finnas med i den K4-bilaga som du har sparat eller skickat in. Kontrollera om de ingår i "Summa vinst" respektive "Summa förlust" i något av avsnitten "A.Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m.", " C. Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m." eller "D. Övriga värdepapper, råvaror, övriga tillgångar (kapitalplaceringar) m.m.". I så fall ska du ta bort dem från det avsnittet. Det kan du göra på tre olika sätt:
Nya värdepapper utan kategori
Dessa värdepapper kan finnas med i den K4-bilaga som du har sparat eller skickat in. Kontrollera om de ingår i "Summa vinst eller förlust" i något av avsnitten "A. Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m.", "C. Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m." eller "D. Övriga värdepapper, råvaror, övriga tillgångar (kapitalplaceringar) m.m.". Om de inte ingår ska du lägga till dem. Det kan du göra på två olika sätt:
Du kan redovisa högst 300 rader i K4-bilagan i denna e-tjänst. Med rader avses varje förifylld försäljning eller försäljning som du lagt till själv i avsnitten ”A. Marknadsnoterade aktier, aktieindexobligationer, aktieoptioner m.m.", "C. Marknadsnoterade obligationer. valuta m.m.”, och "D. Övriga värdepapper, råvaror, övriga tillgångar (kapitalplaceringar) m.m.". I avsnittet "B. Återföring av uppskovsbelopp - Andelsbyte" räknas varje uppskov som är förifyllt eller som du lagt till själv som en rad. Om du beräknar det genomsnittliga omkostnadsbeloppet räknas varje händelse som en rad.
När antalet rader passerat 270 får du en varning. Du kan då fortsätta att fylla i din bilaga K4 i denna e-tjänst. Om du har fler försäljningar än vad tjänsten kan hantera, kan du välja att ta bort bilagan helt och lämna in den på annat sätt, förslagsvis via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring.
När antalet rader överstiger 300 får du en ny varning. Du kan då fortfarande fylla i de uppgifter som saknas på de befintliga raderna i samtliga avsnitt, men det går inte längre att skapa fler rader. Om detta innebär att din bilaga K4 inte blir komplett, kan du antingen spara redan ifyllda uppgifter och lämna resterande försäljningar på annat sätt, eller avbryta och välja att ta bort bilagan helt och lämna in den på annat sätt. Vi rekommenderar då att hela bilagan lämnas via Skatteverkets e-tjänst för filöverföring.
Hjälp för Inkomstdeklarationen 2024