Har du på Startsidan fått information om att du behöver anmäla bankkonto för att få dina skattepengar utbetalda automatiskt, innebär det att du inte hade ett konto anmält före den 3 februari. Har du därefter anmält ett konto finns det information om det i detta menyval.
Nuvarande konto
Visar om det finns ett konto registrerat för din skatteåterbetalning i svensk- eller utländsk bank.
Skyddad identitet
För personer med skyddad identitet kan kontoinformation inte visas på grund av sekretess. För att få kontoinformation, om konto är anmält eller inte, ombeds person med skyddad identitet istället kontakta Skatteupplysningen. Handläggare med särskild behörighet för skyddade personer kan då kontrollera om bankkonto är anmält för återbetalning av skatt.
För Dödsbon är det inte möjligt att anmäla bankkonto eftersom en sådan juridisk person inte kan ha mottagarkonto för återbetalning av skatt. Om skatt ska återbetalas med minst 100 kronor kommer pengarna att betalas ut med utbetalningskort. Belopp under 100 kr betalas inte ut om det inte finns särskilda skäl.
Välj kontotyp
Här markerar du den typ av konto du vill anmäla. Du kan bara välja en kontotyp.
Ange clearingnummer
Här fyller du i om du har valt Bankkonto eller Personkonto hos Nordea där kontonumret inte är ett personnummer. Clearingnumret är ett fyr- eller femsiffrigt nummer som är speciellt för just ditt bankkontor. Numret finns på dina kontoutdrag från banken, där det oftast skrivs framför kontonumret. Plusgirokonto har ett clearingnummer som börjar med 9960. Oftast behöver den som frågar efter clearingnumret veta hela ditt bankkontonummer (14 siffror) i PlusGirot, det kompletta kontonumret framgår av kontoutdrag från banken. Har du inget kontoutdrag måste du ta kontakt med banken för att få det.
Ange kontonummer
Här fyller du i ditt kontonummer, högst 12 siffror. Har du valt Personkonto som är lika med ditt personnummer fylls personnumret i automatiskt.
När du har fyllt i alla uppgifter och kontrollerat att de stämmer klickar du på "Anmäl".
Om du inte har något svenskt konto och vill få din skatteåterbetalning insatt på ett utländskt bankkonto kan du anmäla ett utländskt bankkonto. Det måste du göra skriftligen till Skatteverket, skrivelsen ska vara undertecknad av behörig kontohavare och du ska då uppge följande:
Du ska även skicka med ett intyg från din bank där de styrker att det konto du vill anmäla tillhör bara dig. Intyget ska vara i original, stämplat och underskrivet av banken. Intyget får inte vara äldre än 6 månader. I de fall du företräder en juridisk person ska du även skicka med underlag som styrker att du är behörig firmatecknare.
Ett intyg från din bank som visar att du äger angivet bankkonto.
Intyget ska:
Ett registrerat utländskt bankkontonummer gäller tills du anmäler nya uppgifter. Om du vill ändra ditt kontonummer till ett annat utländskt kontonummer gör du på samma sätt som första gången. Om du inte längre vill ha något utländskt kontonummer registrerat ska du anmäla det skriftligen till Skatteverket.
Läs mer på www.skatteverket.se/anmalakonto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta Skatteverket: Ställ en fråga eller lämna ett svar | Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hjälp för Inkomstdeklarationen 2024